
 

Schweizerischer Verein für ausgewogene Berichterstattung 
Association suisse pour une information équilibrée 
Associazione svizzera per un reporting equilibrato 

 

 
 

Präsident: Schläpfer, David  -  Kontakt:   kontakt@SVFAB.ch  -  Adresse:    SVFAB, Postfach, CH-8021 Zürich 1 
Seite 1 

 

 

 

SVFAB DETAILED ANALYSIS 

2026-02-04 Gefahr im Güterverkehr Wenn das Rad bricht 

Broadcast: SRF Tagesschau broadcast | 2026-02-04 | Analysed on: 2026-05-19 14:30 

Version 3.0-detail  |  Universal 3.0-detail  |  Konverter 3.4 (2026-05-20)  |  Massstab: Art. 4 RTVG 

 

OVERALL 
SCORE 

6.3/10 
Serious deviation from the impartiality requirement. High degree of 
deviation 

0 = balanced, 10 = strongly one-sided/manipulative 

POLITICAL SPECTRUM 

Classification according to Chapel Hill Expert Survey (CHES) 2024 

 

The Chapel Hill Expert Survey (CHES 2024) is an academic survey of 609 political scientists in 31 countries. Each 
party is rated on a scale from 0 (far left) to 10 (far right). 

Party Greens SP GLP Centre EVP FDP SVP 

CHES 1.13 1.67 3.60 5.47 5.64 7.67 9.00 

Spectrum Left Left Left Centre Right Right Right 

 

The overall tendency is displayed on a 0–10 scale (0 = strongly favouring the left, 5 = balanced, 10 = strongly 
favouring the right). The calculation is based on the difference in the average favouring of left vs. right parties 
(grouping according to CHES 2024). 

TENDENCY (L − R) 2.2 / 10 Left-favouring 

 

0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 

← Left Right → 

Source: Chapel Hill Expert Survey 2024 — chesdata.eu | Jolly et al., Electoral Studies, 2022 | Thresholds: Pew Research Center 

 

This section serves for political classification and does not feed into the overall score. 

 

  

mailto:kontakt@SVFAB.ch
https://www.chesdata.eu/
https://doi.org/10.1016/j.electstud.2021.102420
https://www.pewresearch.org/


 

Schweizerischer Verein für ausgewogene Berichterstattung 
Association suisse pour une information équilibrée 
Associazione svizzera per un reporting equilibrato 

 

 
 

Präsident: Schläpfer, David  -  Kontakt:   kontakt@SVFAB.ch  -  Adresse:    SVFAB, Postfach, CH-8021 Zürich 1 
Seite 2 

 

POLITICAL LANDSCAPE 

 

Switzerland is a consensus democracy. The Federal Council consists of 7 members, distributed among the largest 
parties according to the so-called magic formula: SVP (2 seats), SP (2 seats), FDP (2 seats), The Centre (1 seat). 
There is no classic government-opposition divide — all major parties are represented in the executive. Smaller parties 
(Greens, GLP, EVP) are not in the Federal Council. 

Party CHES L-R Seats 
NC 

Government/Opposition Core position 

SVP 8.0 62 Government (2 FC) Limit migration, sovereignty, reduction of the state 

SP 2.5 41 Government (2 FC) Welfare state, redistribution, rapprochement with the 
EU 

FDP 6.5 28 Government (2 FC) Economic freedom, lean state, bilateral agreements 

Centre 5.0 29 Government (1 FC) Pragmatism, family relief, stability 

Greens 2.0 23 Opposition Climate protection, redistribution, disarmament 

GLP 4.0 10 Opposition Green economy, liberalism, innovation 

EVP 5.5 2 Opposition Christian values, centrist course 

 

The most important line of conflict in the run-up to the broadcast is the SRG initiative (vote on 8 March), which 
demands a reduction of the media licence fee to 200 francs and the complete exemption of companies. Behind it lies 
a fundamental dispute over the role, size and political orientation of public service broadcasting. Further lines of 
tension: freight traffic safety vs. economic interests of European wagon owners; the rise of right-wing populist parties 
in Germany (AfD) and Austria (FPÖ) and their media policy. The question of whether public media have a "left-wing 
bias" is highly political and directly relevant to the vote. 

SRF (Swiss Radio and Television) is the German-language unit of SRG SSR and is financed through the media 
licence fee (Serafe). Art. 4 RTVG obliges licensed broadcasters to present facts accurately, to ensure diversity of 
opinion on controversial topics and to make a balanced selection of interlocutors. The programme Rundschau is a 
political magazine by SRF — in this edition it reports on an initiative that directly affects its own financing, which gives 
rise to a structural conflict of interest. 

mailto:kontakt@SVFAB.ch


 

Schweizerischer Verein für ausgewogene Berichterstattung 
Association suisse pour une information équilibrée 
Associazione svizzera per un reporting equilibrato 

 

 
 

Präsident: Schläpfer, David  -  Kontakt:   kontakt@SVFAB.ch  -  Adresse:    SVFAB, Postfach, CH-8021 Zürich 1 
Seite 3 

 

 

CHAPTER 1 — PARTY-POLITICAL BIAS 

 

Party Score (-
5..+5) 

Broadcast portrayal vs. programme position 

SVP -3 15:19 "At the same time, the initiators are targeting unwelcome reporting" — the SVP 
position (lower media licence fee, personal responsibility) is not presented objectively 
but framed with the motive of "unwelcome reporting". The programme position 
(reduce state expenditure, strengthen media freedom) is not referenced neutrally. 
Omitted: the SVP argument of financial relief is only briefly mentioned, not explored 
in depth. 

SP 0 SP does not appear directly in this broadcast. No portrayal, no distortion. 

FDP -1 15:23 "SRG initiative by SVP, Young Liberals and the trade association" — the FDP-
affiliated Young Liberals are named as initiators without their arguments being 
explored in depth. Slight under-representation. 

Centre +2 41:10 Martin Candinas (Centre National Councillor) receives uninterrupted speaking 
time for his counter-position to the initiative. Programme position (pragmatic centre, 
stability) correctly portrayed. 

Greens 0 Not represented in the broadcast. 

GLP 0 Not represented in the broadcast. 

EVP 0 Not represented in the broadcast. 

 

Party bias summary 

•  Most accurate portrayal: Centre (score +2) — Candinas receives fair, uninterrupted speaking time. 

•  Strongest distortion: SVP (score -3) — The initiators' position is framed through attribution of motive ("unwelcome 
reporting", association with FPÖ/AfD) rather than being presented objectively. 

•  Average deviation from 0: 0.9 

•  Conclusion: The broadcast does not present the SVP-aligned initiative position neutrally, but frames it through 
association with European far-right parties (FPÖ, AfD) and through attribution of motive. The counter-position 
(Centre, implicitly SP/Greens) receives more and more favourable coverage. The parties to the left of centre do 
not appear, which represents a gap in a broadcast about a vote, but does not generate active bias. 

mailto:kontakt@SVFAB.ch


 

Schweizerischer Verein für ausgewogene Berichterstattung 
Association suisse pour une information équilibrée 
Associazione svizzera per un reporting equilibrato 

 

 
 

Präsident: Schläpfer, David  -  Kontakt:   kontakt@SVFAB.ch  -  Adresse:    SVFAB, Postfach, CH-8021 Zürich 1 
Seite 4 

 

 

CHAPTER 2 — BROADCAST INFORMATION AND THEMATIC FRAME 

 

Broadcast data 

•  Title: Rundschau (SRF) 

•  Date: 04.02.2026 

•  Presenter: Franziska Ramser 

•  Reporter: Mathieu Klee (freight traffic research) 

Actors Function Party/affiliation Political spectrum 

Franziska Ramser Presenter SRF Rundschau SRF (public service) Neutral (structural) 

Mathieu Klee Reporter SRF SRF Neutral (structural) 

Werner Rudolph Trainspotter/eyewitness None Apolitical 

"Gotthard team" (3 
persons) 

Former SBB fleet chief, 
ETH materials expert 
(retired), safety expert 
(retired) 

No party Technical experts, critical of 
the industry 

Peter Füglisthaler Former Director of FOTR 
(Federal Office of 
Transport) 

No party Close to the state, pro-
regulation 

CEO SBB Cargo (not 
named) 

CEO SBB Cargo SBB (state-affiliated 
enterprise) 

Pro-regulation 

VAP Managing Director 
(not named) 

Managing Director, 
Association of Freight 
Shippers 

Business association Pro-business, critical of 
regulation 

Christian Hafenecker Secretary General FPÖ, 
media strategist 

FPÖ (Austria, right) Right 

Herbert Kickl Party leader FPÖ FPÖ (Austria, right) Right 

Dieter Bornemann Head of the ORF editorial 
board 

ORF (public service) Structurally pro-ORF 

Jakob Moritz Eberl Media researcher, 
University of Vienna 

University of Vienna Academic, structurally pro-
public media 

Alice Weidel Party leader AfD AfD (Germany, right) Right 

Markus Frohnmeier AfD lead candidate Baden-
Württemberg 

AfD (Germany, right) Right 

Bernd Baumann Parliamentary Business 
Manager AfD 

AfD (Germany, right) Right 

Florian Hager ARD Chair, Director 
General HR 

ARD (public service) Structurally pro-public 
media 

mailto:kontakt@SVFAB.ch


 

Schweizerischer Verein für ausgewogene Berichterstattung 
Association suisse pour une information équilibrée 
Associazione svizzera per un reporting equilibrato 

 

 
 

Präsident: Schläpfer, David  -  Kontakt:   kontakt@SVFAB.ch  -  Adresse:    SVFAB, Postfach, CH-8021 Zürich 1 
Seite 5 

 

Marcel Dobla Member of the SRG 
initiative committee 

SVP-aligned / trade 
association 

Right-wing bourgeois 

Martin Candinas National Councillor The Centre Centre 

Gaetan Survivor of the Grand 
Montana fire disaster 

None Apolitical 

 

Main topic 

The broadcast addresses in its main segment () the question of whether public media (SRG, ORF, ARD) are too large, 
too expensive and too left-wing, in the context of the upcoming Swiss vote on the SRG initiative. 

mailto:kontakt@SVFAB.ch


 

Schweizerischer Verein für ausgewogene Berichterstattung 
Association suisse pour une information équilibrée 
Associazione svizzera per un reporting equilibrato 

 

 
 

Präsident: Schläpfer, David  -  Kontakt:   kontakt@SVFAB.ch  -  Adresse:    SVFAB, Postfach, CH-8021 Zürich 1 
Seite 6 

 

 

CHAPTER 3 — 15 CRITERIA: DETAILED ANALYSIS 

 

Hard facts 

Hard facts — 9 techniques that are countable and scientifically robust 

 

1. EXPERT SELECTION 7/10 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 

 

Expert 1: Jakob Moritz Eberl, media researcher, University of Vienna 

 

Timestamp: 28:07–28:36 / 37:44–38:17 

Statement: "For right-wing populist parties this is not merely a stylistic device, but part of the ideology, part of the 
political strategy. The aim is to undermine trust in liberal-democratic institutions." 

Assessment: Academic media researcher, University of Vienna. Represents a clearly normative position: criticism of 
public media = attack on democracy. No conflict of interest in the financial sense, but structurally: an academic who 
researches media has an institutional interest in strong public media as a subject of research and a source of 
legitimation. 

Missing counter-voice: A media scholar who critically analyses public media (e.g. on agenda-setting effects, political 
orientation of editorial teams) is entirely absent. 

Source in-depth check Eberl: 

(a) FUNDING: University of Vienna, state-funded. No direct conflict of interest with the SRG initiative, but 
structurally: state-funded research tends to defend state-funded institutions. 

(b) MANDATE: Media research — compatible with assessments on media policy, but not neutral with regard to the 
normative question "public media good/bad". 

D1 Conflict of interest: 0 — No direct financial conflict, but structural proximity to public media 
D2 Personal risk: +1 — Academic risks little with this position 
D3 Professional competence: +2 — Media researcher, area of statement is his field of expertise 
D4 Consistency of opinion: +1 — No contrary earlier statements known 
D5 Emotionalisation vs. data: 0 — Partly analytical, partly normative ("attack on democracy"), no data cited 
D6 Source level: 0 — Secondary (own research, but no primary data in the broadcast) 
TOTAL: +4 → SOURCE TRAFFIC LIGHT: YELLOW 

(c) PROFESSIONAL COMPETENCE: Eberl is framed as a neutral scientist ("a man who researches the role of 
media in democracies"), even though he represents a clearly normative position. The broadcast presents his 
statements as scientific analysis, not as one of several academic positions. 

Expert 2: Dieter Bornemann, Head of the ORF editorial board 

 

Timestamp: 24:38–27:53 

Statement: "What the FPÖ wants to achieve with this reduction is primarily that there is less journalism." 

Assessment: Represents the interests of ORF employees. Structurally massive conflict of interest: he is directly 
affected by a reduction of the ORF. He is, however, presented as a knowledgeable voice. 

mailto:kontakt@SVFAB.ch


 

Schweizerischer Verein für ausgewogene Berichterstattung 
Association suisse pour une information équilibrée 
Associazione svizzera per un reporting equilibrato 

 

 
 

Präsident: Schläpfer, David  -  Kontakt:   kontakt@SVFAB.ch  -  Adresse:    SVFAB, Postfach, CH-8021 Zürich 1 
Seite 7 

 

Missing counter-voice: An ORF critic from the audience or an independent media economist. 

Source in-depth check Bornemann: 

(a) FUNDING: ORF, financed through the household licence fee. Direct conflict of interest: his job depends on the 
licence fee. 

(b) MANDATE: Representation of employees — explicitly partisan, not neutral. 

D1 Conflict of interest: -2 — Direct financial conflict of interest (job, institution) 
D2 Personal risk: -1 — Risks nothing with this position, defends own interests 
D3 Professional competence: +1 — Knows the ORF from the inside, but not an independent expert 
D4 Consistency of opinion: +1 — Consistent pro-ORF position 
D5 Emotionalisation vs. data: -1 — "Quality journalism is the greatest enemy of the populists" — normative, not data-based 
D6 Source level: -1 — Insider perspective, no independent source 
TOTAL: -3 → SOURCE TRAFFIC LIGHT: YELLOW (borderline) 

(c) PROFESSIONAL COMPETENCE: Bornemann is not introduced as a representative of ORF interests, but as a 
knowledgeable voice. The conflict of interest is not addressed. 

Expert 3: Florian Hager, ARD Chair 

 

Timestamp: 34:40–36:13 

Statement: "Well, in my view that is really political bullshit bingo and we have been hearing this accusation for 75 
years." 

Assessment: Head of ARD — maximum conflict of interest. He is interviewed on the question "Is ARD too left-wing?", 
even though he leads the institution that is to be evaluated. 

Missing counter-voice: An independent ARD critic, a media scholar with a critical ARD analysis. 

Source in-depth check Hager: 

(a) FUNDING: ARD, financed through the broadcasting licence fee. Direct conflict of interest. 

(b) MANDATE: Leadership of ARD — explicitly partisan. 

D1 Conflict of interest: -2 — Maximum conflict of interest 
D2 Personal risk: -2 — Defends own institution and position 
D3 Professional competence: +1 — Familiar with ARD structures 
D4 Consistency of opinion: +1 — Consistent pro-ARD position 
D5 Emotionalisation vs. data: -1 — "Bullshit bingo" — emotional, not data-based 
D6 Source level: -1 — Insider, no independent source 
TOTAL: -4 → SOURCE TRAFFIC LIGHT: RED 

(c) PROFESSIONAL COMPETENCE: Hager is not introduced as a representative of ARD interests, but as an 
interlocutor on the factual question of ARD's orientation. The conflict of interest is not addressed. 

Missing expert groups: 

•  Independent media scholar with a critical perspective on public service media 

•  Media economist on the question of financing 

•  Constitutional lawyer on the RTVG/broadcasting law 

 

Source traffic light for participants: 

Source D1 D2 D3 D4 D5 D6 Total Traffic light 

Jakob Moritz Eberl, 
media researcher, 
University of Vienna 

0 +1 +2 +1 0 0 +4 YELLOW 

Dieter Bornemann, Head 
of the ORF editorial 
board 

-2 -1 +1 +1 -1 -1 -3 YELLOW 

mailto:kontakt@SVFAB.ch


 

Schweizerischer Verein für ausgewogene Berichterstattung 
Association suisse pour une information équilibrée 
Associazione svizzera per un reporting equilibrato 

 

 
 

Präsident: Schläpfer, David  -  Kontakt:   kontakt@SVFAB.ch  -  Adresse:    SVFAB, Postfach, CH-8021 Zürich 1 
Seite 8 

 

Florian Hager, ARD Chair -2 -2 +1 +1 -1 -1 -4 RED 

 

Summary: 

•  Eberl (University of Vienna): YELLOW (+4) — Structurally pro-public media, framed as neutral 

•  Bornemann (ORF): YELLOW (-3) — Direct conflict of interest, not declared 

•  Hager (ARD): RED (-4) — Maximum conflict of interest, presented as a knowledgeable voice 

All three experts in the media segment represent the same position (pro public media). Not a single expert with a 
critical or neutral perspective on public media was consulted. 

 

mailto:kontakt@SVFAB.ch


 

Schweizerischer Verein für ausgewogene Berichterstattung 
Association suisse pour une information équilibrée 
Associazione svizzera per un reporting equilibrato 

 

 
 

Präsident: Schläpfer, David  -  Kontakt:   kontakt@SVFAB.ch  -  Adresse:    SVFAB, Postfach, CH-8021 Zürich 1 
Seite 9 

 

 

2. SOURCE SELECTION 7/10 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 

Claims without a primary source = penalty points (rumour check) 

 

Source 1: Accident Investigation Board Sust (freight traffic segment) 

 

Timestamp: 04:22–04:36 

Statement: "The cause of the accident was a wheel disc fracture. [...] the crack characteristics on the wheels of the 
affected freight train constitute a systematic phenomenon." 

(a) Funding: Federal authority, state-funded. No conflict of interest in technical accident analysis. 

(b) Structural conflict of interest: None identifiable in technical cause analysis. 

(c) Missing counter-source: None — Sust report is a primary source, factually appropriate. 

Source 2: German domestic intelligence assessment of Auf1 TV 

 

Timestamp: 37:14–37:21 

Statement: "According to the German domestic intelligence service, the channel also spreads disinformation and 
conspiracy theories." 

(a) Funding: State authority (Federal Office for the Protection of the Constitution, BfV), state-funded. 

(b) Structural conflict of interest: A state authority evaluates media that criticise state institutions — structural 
conflict of interest. The domestic intelligence assessment is an official opinion, not a court ruling. 

(c) Missing counter-source: Auf1 TV itself is not given a voice. The domestic intelligence assessment is presented 
as fact, not as an official evaluation that can be challenged. 

Rumour check: 

Timestamp: 37:14 

Claim: "According to the German domestic intelligence service, the channel also spreads disinformation and 
conspiracy theories." 

Word marker: "according to" — secondary source, no primary source (no court ruling, no domestic intelligence report 
directly cited) 

Primary source available: No — no specific report, no date, no page number → +1 penalty point 

Source 3: Documents on wheel fractures in Germany 

 

Timestamp: 06:38–06:43 

Statement: "In both cases it was a wheel fracture. This is shown by documents in the possession of Rundschau." 

(a) Funding: Not declared — internal industry documents. 

(b) Structural conflict of interest: Cannot be assessed, as the source has not been disclosed. 

(c) Missing counter-source: The German Federal Police only states "no human error" (03:34) — Rundschau 
claims wheel fracture on the basis of non-public documents. No independent confirmation. 

Rumour check: 

Timestamp: 06:38 

Claim: "In both cases it was a wheel fracture." 

mailto:kontakt@SVFAB.ch


 

Schweizerischer Verein für ausgewogene Berichterstattung 
Association suisse pour une information équilibrée 
Associazione svizzera per un reporting equilibrato 

 

 
 

Präsident: Schläpfer, David  -  Kontakt:   kontakt@SVFAB.ch  -  Adresse:    SVFAB, Postfach, CH-8021 Zürich 1 
Seite 10 

 

Word marker: "documents in the possession of Rundschau" — source not publicly accessible 

Primary source available: No (cannot be verified by viewers) → +1 penalty point 

Summary: The source selection in the media segment is one-sided: all cited sources (domestic intelligence, ORF 
internal, ARD internal, University of Vienna) support the pro-public-media position. Critical sources (independent 
media studies, private media, initiators' documents) are absent. In the freight traffic segment the source selection is 
more solid, but two key claims are based on documents not publicly accessible. 

 

mailto:kontakt@SVFAB.ch


 

Schweizerischer Verein für ausgewogene Berichterstattung 
Association suisse pour une information équilibrée 
Associazione svizzera per un reporting equilibrato 

 

 
 

Präsident: Schläpfer, David  -  Kontakt:   kontakt@SVFAB.ch  -  Adresse:    SVFAB, Postfach, CH-8021 Zürich 1 
Seite 11 

 

 

3. TIME DISTRIBUTION 6/10 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 

 

Estimated speaking time (media segment, approx. 15:13–44:00): 

•  Pro public media / Against initiative (Bornemann, Eberl, Hager, Candinas): (41%) 

•  Critics of public media / For initiative (Hafenecker, Kickl clips, Weidel clips, Frohnmeier, Baumann, Dobla): (28%) 

•  Presenter / transitions / commentary: (17%) 

•  FPÖ supporters in Klagenfurt (vox pop): (7%) 

•  Taxi driver Vienna: (3%) 

•  Other: (4%) 

Note: A considerable portion of the speaking time of critics of public media consists of clips from campaign events 
(Kickl, Weidel) — i.e. contextualisation material, not substantive argumentation. The substantive argumentation of the 
initiators' side (Dobla, Frohnmeier) is significantly shorter and is confronted with more critical follow-up questions. 

Summary: Speaking time is distributed in favour of opponents of the SRG initiative and defenders of public media. 
Critics do receive airtime, but a considerable portion of it consists of campaign clips that serve as illustration, not as 
substantive argumentation. The initiators' side receives less uninterrupted speaking time for their core arguments. 

 

mailto:kontakt@SVFAB.ch


 

Schweizerischer Verein für ausgewogene Berichterstattung 
Association suisse pour une information équilibrée 
Associazione svizzera per un reporting equilibrato 

 

 
 

Präsident: Schläpfer, David  -  Kontakt:   kontakt@SVFAB.ch  -  Adresse:    SVFAB, Postfach, CH-8021 Zürich 1 
Seite 12 

 

 

4. OMISSION (Selective Omission) 8/10 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 

 

Omission 1: Empirical evidence on the "left-wing bias" 

Context 
The core topic of the media segment is the question of whether public media are too left-wing. 
This question is never answered with data. 

Relevant at: 28:07 (Eberl), 35:32 (Hager: "political bullshit bingo") 

Effect 
The question is framed as an unfounded accusation, without citing studies on the political 
orientation of public media (e.g. content analyses, staff surveys). The viewer cannot form an 
evidence-based picture. 

 

Omission 2: Perspective of private Swiss media 

Context 
Private publishers (Tamedia, CH Media, Ringier) have a direct economic interest in a weakened 
SRG, as it competes in the online market. 

Relevant at: 42:55–43:03 (Dobla: "The SRG does not need to expand into that area at all") 

Effect 
The self-interest of private media in the initiative is not addressed. The debate is framed as 
"democracy vs. far right", not as a complex web of interests. 

 

Omission 3: Legal mandate of the SRG (RTVG) 

Context 
What must the SRG deliver? What is it not permitted to do? This question is central to the 
evaluation of the initiative. 

Relevant at: 43:12–43:24 (Dobla: "focus on core competencies") 

Effect 
Without knowledge of the legal mandate, the viewer cannot assess whether the SRG fulfils or 
exceeds its mandate. The question remains vague. 

 

Summary: The three most serious omissions all concern the core topic of the media segment: the empirical question 
of the political orientation of public media is never answered with data; private media interests are not addressed; the 
legal framework is absent. These omissions systematically favour the pro-SRG position. 

 

Missing voices 

•  Independent media scholar with a critical perspective on public service media: Would have contributed empirical 
studies on the political orientation of public media and answered the question of "left-wing bias" objectively. 

•  Representative of private Swiss media (e.g. Tamedia, CH Media): Would have contributed the market perspective 
and made transparent the self-interest of private publishers in a weakened SRG. 

•  SVP National Councillor or initiators' representative with uninterrupted speaking time: Would have been able to 
present the initiative arguments fully and without immediate counter-questions. 

•  Swiss media consumer with substantive SRG criticism (not an FPÖ supporter): Would have shown that criticism of 
public media is not confined to the far right. 

•  Constitutional lawyer on the RTVG mandate: Would have explained the legal framework of SRG obligations. 

•  Economist on media financing: Would have assessed the economic consequences of various financing models 
neutrally. 

mailto:kontakt@SVFAB.ch


 

Schweizerischer Verein für ausgewogene Berichterstattung 
Association suisse pour une information équilibrée 
Associazione svizzera per un reporting equilibrato 

 

 
 

Präsident: Schläpfer, David  -  Kontakt:   kontakt@SVFAB.ch  -  Adresse:    SVFAB, Postfach, CH-8021 Zürich 1 
Seite 13 

 

•  BBC or NRK representative for international comparison: Would have shown how other democracies solve the 
problem. 

•  SRG employee with substantive self-criticism: Would have authentically portrayed the internal debate on balance. 

 

mailto:kontakt@SVFAB.ch


 

Schweizerischer Verein für ausgewogene Berichterstattung 
Association suisse pour une information équilibrée 
Associazione svizzera per un reporting equilibrato 

 

 
 

Präsident: Schläpfer, David  -  Kontakt:   kontakt@SVFAB.ch  -  Adresse:    SVFAB, Postfach, CH-8021 Zürich 1 
Seite 14 

 

 

5. MANIPULATION OF FIGURES 4/10 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 

Complete figures include: absolute value, share (%) and trend 

 

Finding 1: SRG budget and licence fee level 

Timestamp 40:00–40:12 

Figure: "That costs around 1.55 billion francs per year. Households pay 335 francs." 

Dimensions: 

- (a) Absolute value: ✓ stated (1.55 bn., 335 Fr.) 

- (b) Share: ✗ not stated — e.g. per capita in international comparison, share of GDP 

- (c) Trend: ✗ not stated — development of the licence fee over time 

Missing 
context 

For comparison: ORF 183.60 euros (24:16), ARD 220.32 euros (26:26). The SRG licence fee is 
the highest of the three — this comparison is not explicitly drawn, even though it would be central 
to the assessment "too expensive?". 

Effect 
The absolute figure appears in isolation. Without a per-capita comparison or trend representation, 
the viewer cannot assess whether 335 francs is a lot or a little. 

 

Finding 2: ORF trust ratings 

Timestamp 27:00–27:22 

Figure: "Surveys show that only 40 percent of people still trust the local media." 

Dimensions: 

- (a) Absolute value: ✓ (40%) 

- (b) Share: ✓ (percentage) 

- (c) Trend: ✗ not stated — development over time is missing 

Missing 
context 

Which survey? When? Which media? Bornemann immediately relativises: "Trust in the ORF is 
very high compared to other media" — but this counter-figure is not substantiated. 

Effect 
The 40% figure is introduced as evidence of a problem, then immediately relativised by an 
unsubstantiated counter-figure. Neither figure is cited with a source. 

 

Summary: The figures in the media segment are used selectively: licence fee levels are stated but not contextualised 
(no per-capita comparison, no trend). Trust ratings are cited without source references. In the freight traffic segment 
the figures (inspection intervals, kilometre data) are better substantiated. 

 

mailto:kontakt@SVFAB.ch


 

Schweizerischer Verein für ausgewogene Berichterstattung 
Association suisse pour une information équilibrée 
Associazione svizzera per un reporting equilibrato 

 

 
 

Präsident: Schläpfer, David  -  Kontakt:   kontakt@SVFAB.ch  -  Adresse:    SVFAB, Postfach, CH-8021 Zürich 1 
Seite 15 

 

 

6. GUILT BY ASSOCIATION 8/10 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 

 

Association 1: SVP initiative → FPÖ → AfD → conspiracy channels 

Timestamp 15:19–15:50 

Quote 
"We are voting on the SRG initiative by SVP, Young Liberals and the trade association. [...] The 
right-wing parties of Herbert Kickl, the FPÖ, and Alice Weidel, the AfD, want to reduce public 
broadcasting." 

Technique: The Swiss SRG initiative is mentioned immediately after its introduction in the same breath as FPÖ and 
AfD. The narrative structure of the broadcast (Switzerland → Austria → Germany → conspiracy channels) builds an 
associative chain. 

Effect 
The viewer associates the Swiss initiative with European far-right parties and their media policy, 
even though the initiative is an independent Swiss popular initiative. 

 

Association 2: Critics of public media → conspiracy channels (Auf1) 

Timestamp 37:04–38:17 

Quote 
"AfD and FPÖ like to appear on Auf1 TV. [...] According to the German domestic intelligence 
service, the channel also spreads disinformation and conspiracy theories, such as those about the 
Great Reset." 

Technique: Critics of public media (AfD, FPÖ) are associated with a channel that spreads conspiracy theories. The 
association is reinforced by Eberl: "those who consume such media are generally less well informed". 

Effect Criticism of public media is associated with disinformation and poor levels of information. 

 

Associative chain: SVP initiative → FPÖ/AfD → Auf1 TV → conspiracy theories → "less well informed" 

Source check Auf1 TV (framed as "conspiracy channel"): 

•  Does Auf1 work with verifiable primary sources? Partly (YES/NO: PARTLY) 

•  Are core statements falsifiable? Partly (YES=serious / NO=ideological: MIXED) 

RISK MATRIX: 

•  What has Auf1 lost through its position? Exclusion from mainstream accreditations, state criticism 

•  What does Auf1 gain? Reach in alternative milieus 

•  Net: risk and gain are balanced 

TONALITY: Partly factually critical, partly emotionally apocalyptic (Great Reset clip) 

RESULT CATEGORY: B — Borderline case (partly substantiated, partly speculative) 

IMPORTANT: The broadcast frames Auf1 as Category C (conspiracy ideologue) without substantiating this 
classification. The Great Reset clip shown is a single example, not a representative piece of evidence for the overall 
programme. 

Summary: The associative chain SVP initiative → FPÖ/AfD → conspiracy channels is the dominant narrative 
technique of the media segment. It is not built through explicit claims, but through montage and sequencing. Auf1 TV 
is framed as Category C, even though the evidence points to Category B. The domestic intelligence classification is 
presented as fact, not as an official opinion. 

 

mailto:kontakt@SVFAB.ch


 

Schweizerischer Verein für ausgewogene Berichterstattung 
Association suisse pour une information équilibrée 
Associazione svizzera per un reporting equilibrato 

 

 
 

Präsident: Schläpfer, David  -  Kontakt:   kontakt@SVFAB.ch  -  Adresse:    SVFAB, Postfach, CH-8021 Zürich 1 
Seite 16 

 

 

7. TIMING 6/10 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 

 

Finding 1: Opening of the media segment with attribution of motive 

Position: 15:35–15:40 (beginning of the media segment) 

Content: "At the same time, the initiators are targeting unwelcome reporting." 

Timing effect 
The media segment does not begin with an objective presentation of the initiative, but with an 
attribution of motive. The viewer is primed from the outset towards the interpretation "attack on 
reporting" before the initiators' arguments are even presented. 

 

Finding 2: Conspiracy channel sequence before the Swiss initiators' interview 

Position: 37:04–38:17 (Auf1 sequence) → 40:30 (Dobla interview) 

Content: The Auf1 conspiracy channel sequence is placed immediately before the interview with Swiss initiator 
Marcel Dobla. 

Timing effect 
The viewer has the association "critics of public media = conspiracy channels" fresh in mind when 
Dobla is given the floor. This influences the reception of his arguments. 

 

Finding 3: Closing of the media segment with Candinas (opponent of the initiative) 

Position: 41:10–43:24 (last substantive statement before the close) 

Content: Martin Candinas (Centre, opponent of the initiative) has the last word in the media segment. 

Timing effect 
The media segment ends with the counter-position to the initiative. The last argument the viewer 
hears is "slash-and-burn" — an emotive term that shapes the final impression. 

 

Summary: The placement of information follows a consistent pattern: attribution of motive at the beginning, conspiracy 
channel association before the initiators' interview, opponent's statement at the end. This timing systematically favours 
the anti-initiative position. 

 

mailto:kontakt@SVFAB.ch


 

Schweizerischer Verein für ausgewogene Berichterstattung 
Association suisse pour une information équilibrée 
Associazione svizzera per un reporting equilibrato 

 

 
 

Präsident: Schläpfer, David  -  Kontakt:   kontakt@SVFAB.ch  -  Adresse:    SVFAB, Postfach, CH-8021 Zürich 1 
Seite 17 

 

 

8. SELECTIVE OUTRAGE 5/10 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 

Outrage = bias. Selective outrage reinforces the finding. Score = degree of outrage (0–5) + selectivity (0–5) 

 

Finding 1: Reaction to FPÖ statement "compulsory madness" 

Timestamp 17:42–17:52 

Triggering event: Kickl describes the ORF household licence fee as "compulsory madness". 

Reaction: The statement is shown twice (17:42 and 42:42 in the context of the Swiss broadcast), without 
commentary, but in a context that frames it as extremist ("right-wing battle cries", 20:14). 

Comparison 
Bornemann (ORF) describes FPÖ critics as trapped in "media bubbles" (27:18) — no analogous 
framing as a "battle cry". 

Asymmetry: Kickl's statement is framed as evidence of extremism; Bornemann's normative statements ("quality 
journalism is the greatest enemy of the populists") are not commented upon. 

 

Finding 2: Reaction to Hager's "bullshit bingo" 

Timestamp 35:32–35:40 

Triggering event: Hager describes the accusation of left-wing bias as "political bullshit bingo". 

Reaction: Presenter Ramser follows up: "Well, the fact that the accusation has been around for 75 years doesn't 
mean it's wrong." — a critical follow-up question. 

Comparison 
When Hafenecker (FPÖ) describes the ORF as a "left-wing echo chamber" (18:32), Ramser does 
not ask whether this accusation is substantiated. 

Asymmetry: Hager is challenged on his statement; Hafenecker is not. The follow-up question to Hager is, however, 
factual and appropriate — the actual finding is the absence of an analogous follow-up question to Hafenecker. 

 

Degree of outrage: 2/5 — Isolated, mild 

Selectivity: 3/5 — Clear one-sidedness: statements by critics of public media are contextualised and framed more 
strongly than statements by defenders. 

Summary: The outrage is moderate but selective: statements by critics of public media (Kickl, Hafenecker) are 
commented upon more strongly through framing ("right-wing battle cries", association with conspiracy channels) than 
comparably normative statements by defenders (Bornemann, Hager). The asymmetry is not dramatic, but consistent. 

 

mailto:kontakt@SVFAB.ch


 

Schweizerischer Verein für ausgewogene Berichterstattung 
Association suisse pour une information équilibrée 
Associazione svizzera per un reporting equilibrato 

 

 
 

Präsident: Schläpfer, David  -  Kontakt:   kontakt@SVFAB.ch  -  Adresse:    SVFAB, Postfach, CH-8021 Zürich 1 
Seite 18 

 

 

9. COMPLETENESS (Selective Omission — Overall picture) 7/10 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 

 

Finding 1: No empirical examination of the accusation of left-wing bias 

Timestamp 28:07 / 35:32 

Missing perspective/fact: Content analyses, staff surveys or other empirical studies on the political orientation of 
public media. 

Relevance: The core topic of the media segment is the question "Are public media too left-wing?". This question is 
never answered with data. 

Impact: The viewer receives no basis for evidence-based opinion formation. The question is implicitly dismissed as 
unfounded. 

 

Finding 2: No presentation of the RTVG mandate 

Timestamp 43:12 

Missing perspective/fact: What does the RTVG require of the SRG? What are the legal limits? 

Relevance: Without knowledge of the legal mandate, the viewer cannot assess whether the SRG fulfils or exceeds 
its mandate. 

Impact: The debate remains vague. The question "What should the SRG deliver?" is not answered. 

 

Finding 3: No presentation of the Yes arguments for the initiative in full breadth 

Timestamp 40:30–43:24 

Missing perspective/fact: In addition to the cost question, the initiative also has arguments concerning the 
democratic legitimacy of a compulsory licence fee, market distortion by the SRG and political orientation. 

Relevance: A broadcast about a vote should present all key arguments of both sides in full. 

Impact: The viewer hears the Yes arguments only in fragmentary form and under critical questioning pressure. 

 

Summary: The broadcast is structurally incomplete in the media segment: the core topic (political orientation of public 
media) is never answered empirically; the legal framework is absent; the Yes arguments are not presented in full. 
These omissions systematically favour the No position on the initiative. 

Soft facts 

 

The debate about public service media is virulent throughout Europe: in Austria, the FPÖ has put pressure on the 
ORF following its 2024 election victory; in Germany, the AfD is demanding a drastic reduction of ARD/ZDF; in 
Switzerland, the SRG initiative is up for a vote. Supporters see public media as democratic infrastructure and a "fourth 
estate"; critics point to political one-sidedness, excessive costs and the lack of legitimacy of a compulsory licence fee. 
The question of whether public media actually have a left-wing bias is empirically contested and politically charged. 
Particularly sensitive: SRF is reporting on an initiative that directly affects its own financing. 

 

Share of perspectives covered 

Inverted: the original value measures coverage (higher = better). Displayed as deviation (higher = greater gaps). 

mailto:kontakt@SVFAB.ch


 

Schweizerischer Verein für ausgewogene Berichterstattung 
Association suisse pour une information équilibrée 
Associazione svizzera per un reporting equilibrato 

 

 
 

Präsident: Schläpfer, David  -  Kontakt:   kontakt@SVFAB.ch  -  Adresse:    SVFAB, Postfach, CH-8021 Zürich 1 
Seite 19 

 

[A] Arguments of the initiators (SVP, Young Liberals, trade association) in favour of the SRG initiative: 
factual and complete 

[B] Arguments of the opponents of the initiative: factual and complete 

[C] Empirical evidence on the question of "left-wing bias" in public media (studies, content analyses) 

[D] Economic consequences of a reduction in the licence fee for SRG: concrete figures, scenarios 

[E] International comparisons: How do other democracies finance public media? (BBC, NRK etc.) 

[F] Perspective of media consumers who are critical of the SRG (not only FPÖ supporters) 

[G] Perspective of private media in Switzerland: do they benefit from a weakened SRG? 

[H] Legal classification: What does the RTVG require of the SRG? What is the legal mandate? 

[I] Perspective of media scholars who view public media critically (not only defenders) 

[J] Perspective of SRG employees who express self-criticism 

 

[A] INDICATED 

Timestamp: 40:30–43:24 — Quote: "With our licence fee reduction to 200 francs, everyone will have more money 
in their lives." / Marcel Dobla: "There is enormous potential for savings." — Assessment: Initiators' arguments are 
briefly presented but not explored in depth; Dobla is confronted with critical follow-up questions while opponents 
speak uninterrupted. 

 

[B] ADDRESSED 

Timestamp: 41:10–41:50 — Quote: "If you halve the SRG, it won't simply mean a little less of everything. It will be 
slash-and-burn." — Assessment: Counter-position is presented in detail and without interruption. 

 

[C] OMITTED 

Timestamp: — — Quote: — — Assessment: Not a single study or content analysis on the question of "left-wing 
bias" is cited. The accusation is either dismissed as "political bullshit bingo" (Hager) or referenced as a claim of 
the initiators, but never empirically examined. 

 

[D] INDICATED 

Timestamp: 40:00–40:12 — Quote: "That costs around 1.55 billion francs per year." / "The SRG must save 270 
million francs or 17% of its budget." — Assessment: Figures are stated, but no concrete scenarios as to which 
programmes/services would be cut. 

 

[E] OMITTED 

Timestamp: — — Quote: — — Assessment: No comparison with the BBC (licence fee), NRK (Norway), SVT 
(Sweden) or other models. Would have contextualised the debate. 

 

[F] INDICATED 

Timestamp: 23:23–23:38 — Quote: Taxi driver Vienna: "Yes, people who honestly don't really watch television 
shouldn't have to pay either." — Assessment: Only one taxi driver and FPÖ supporters in Klagenfurt as critical 
voices — no Swiss media consumers with substantive criticism of the SRG. 

 

[G] OMITTED 

Timestamp: — — Quote: — — Assessment: Private Swiss media (Tamedia, CH Media, Ringier) are not given a 
voice. Their interest in a weakened SRG would be relevant. 

 

[H] OMITTED 

Timestamp: — — Quote: — — Assessment: The legal mandate of the SRG under the RTVG is not explained. 
What must the SRG deliver? What is it not permitted to do? This question remains open. 

 

[I] OMITTED 

mailto:kontakt@SVFAB.ch


 

Schweizerischer Verein für ausgewogene Berichterstattung 
Association suisse pour une information équilibrée 
Associazione svizzera per un reporting equilibrato 

 

 
 

Präsident: Schläpfer, David  -  Kontakt:   kontakt@SVFAB.ch  -  Adresse:    SVFAB, Postfach, CH-8021 Zürich 1 
Seite 20 

 

Timestamp: — — Quote: — — Assessment: All cited media scholars (Eberl, Vienna) defend public media. No 
scholar with a critical perspective on public service structures. 

 

[J] INDICATED 

Timestamp: 27:33–27:53 — Quote: Bornemann (ORF): "I believe we need to explain more... deal more 
transparently with our own mistakes." — Assessment: Minimal self-criticism, immediately relativised. 

 

 

Completeness score: 3/10 

 

Justification: Of 10 relevant perspectives, only 2 are fully addressed (counter-position to the initiative, rudimentary 
cost figures). Four perspectives are indicated, four are completely omitted. Particularly serious: the empirical 
question of "left-wing bias" — the core topic of the segment — is never underpinned with data or independent 
research. Private media, international comparisons and critical media scholars are entirely absent. 

 

 

mailto:kontakt@SVFAB.ch


 

Schweizerischer Verein für ausgewogene Berichterstattung 
Association suisse pour une information équilibrée 
Associazione svizzera per un reporting equilibrato 

 

 
 

Präsident: Schläpfer, David  -  Kontakt:   kontakt@SVFAB.ch  -  Adresse:    SVFAB, Postfach, CH-8021 Zürich 1 
Seite 21 

 

 

Soft facts — 6 qualitative techniques 

 

10. FRAMING (setting the frame) 8/10 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 

 

Finding 1: "Attack from the far right on democracy" 

Timestamp 28:11–28:36 

Quote 
"For right-wing populist parties this is not merely a stylistic device, but part of the ideology, part of 
the political strategy. The aim is to undermine trust in liberal-democratic institutions." 

Manipulation 
Criticism of public media is framed as part of an anti-democratic strategy, not as a legitimate 
political position. 

Why 
problematic 

This framing excludes substantive criticism of public media from legitimate discourse from the 
outset. Anyone who criticises public media is implicitly positioned as an enemy of democracy. 

 

Finding 2: "Public media as the fourth estate" 

Timestamp 28:28–28:36 

Quote 
"Media are here the fourth estate, which should also exercise control, in particular over what those 
in power do, what politics does." 

Manipulation 
The concept of the "fourth estate" is set as consensus, not as one of several positions on the role 
of the media. 

Why 
problematic 

The concept of the "fourth estate" is normative and contested. It is presented here as a self-
evident fact, which automatically makes criticism of public media appear as an attack on 
democratic oversight. 

 

Finding 3: Framing of the SRG initiative as a Swiss instance of a European right-wing shift pattern 

Timestamp 15:40–15:50 

Quote 
"This is not a Swiss special case. Public media are also under pressure in our neighbouring 
countries. The right-wing parties of Herbert Kickl, the FPÖ, and Alice Weidel, the AfD, want to 
reduce public broadcasting." 

Manipulation 
The Swiss initiative is framed as part of a European right-wing shift pattern, even though it is an 
independent popular initiative with its own arguments. 

Why 
problematic 

This framing delegitimises the initiative by associating it with far-right parties, without examining 
the substantive arguments. 

 

Summary: The dominant framing of the media segment is "attack from the far right on democratic institutions". This 
framing is consistently built up through expert selection, word choice and sequencing, and makes substantive criticism 
of public media appear illegitimate. 

mailto:kontakt@SVFAB.ch


 

Schweizerischer Verein für ausgewogene Berichterstattung 
Association suisse pour une information équilibrée 
Associazione svizzera per un reporting equilibrato 

 

 
 

Präsident: Schläpfer, David  -  Kontakt:   kontakt@SVFAB.ch  -  Adresse:    SVFAB, Postfach, CH-8021 Zürich 1 
Seite 22 

 

 

mailto:kontakt@SVFAB.ch


 

Schweizerischer Verein für ausgewogene Berichterstattung 
Association suisse pour une information équilibrée 
Associazione svizzera per un reporting equilibrato 

 

 
 

Präsident: Schläpfer, David  -  Kontakt:   kontakt@SVFAB.ch  -  Adresse:    SVFAB, Postfach, CH-8021 Zürich 1 
Seite 23 

 

 

11. WORD CHOICE AND TERMINOLOGY 7/10 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 

 

Finding 1: "Unwelcome reporting" 

Timestamp 15:37–15:40 

Quote "At the same time, the initiators are targeting unwelcome reporting." 

Manipulation 
"Unwelcome" is a value-laden term that imputes a personal motive to the initiators (revenge for 
unfavourable reports), rather than referencing their substantive arguments. 

Why 
problematic 

A neutral alternative would be: "The initiators criticise the political orientation of SRG reporting." 

 

Finding 2: "Right-wing battle cries" 

Timestamp 20:14 

Quote "In the hall, a party atmosphere. And right-wing battle cries." 

Manipulation 
The statements of FPÖ supporters are framed as "battle cries" without the statements themselves 
being described as such. The term "battle cry" delegitimises the statements before the viewer has 
had a chance to evaluate them. 

Why 
problematic 

A neutral alternative would be: "In the hall, a party atmosphere and political slogans." 

 

Finding 3: "Triumphal procession" for Kickl 

Timestamp 20:32 

Quote "Party leader Herbert Kickl. It is a triumphal procession." 

Manipulation 
"Triumphal procession" is a term with historical connotations (Roman triumphs, but also 
associations with authoritarian marches). It is used for Kickl, not for other politicians. 

Why 
problematic 

A neutral alternative would be: "Party leader Herbert Kickl takes the stage. The party celebrates 
him." 

 

Summary: The word choice in the media segment is consistently value-laden towards critics of public media: 
"unwelcome reporting", "battle cries", "triumphal procession". For defenders of public media, neutral or positive terms 
are used. This asymmetry in word choice reinforces the framing "attack from the far right". 

 

mailto:kontakt@SVFAB.ch


 

Schweizerischer Verein für ausgewogene Berichterstattung 
Association suisse pour une information équilibrée 
Associazione svizzera per un reporting equilibrato 

 

 
 

Präsident: Schläpfer, David  -  Kontakt:   kontakt@SVFAB.ch  -  Adresse:    SVFAB, Postfach, CH-8021 Zürich 1 
Seite 24 

 

 

12. MODERATION BEHAVIOUR 6/10 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 

 

Finding 1: Critical follow-up question to Dobla (initiators), no analogous follow-up question to Candinas 
(opponents) 

Timestamp 42:27–43:03 

Triggering event: Dobla explains the initiative position (savings potential, core mandate). 

Quote 
(presenter) 

"You don't want to abolish the SRG, but you want to halve it, say the critics. It is an attack on an 
important institution of democracy. What do you say to that?" 

Comparison 
Candinas (Centre, opponent), 41:10 — Reaction: No critical follow-up question, uninterrupted 
speaking time. 

Asymmetry: Dobla is confronted with the strongest counter-argument ("attack on democracy") before he can 
develop his position. Candinas receives no analogous challenge. 

 

Finding 2: Follow-up question to Hager (ARD) on "bullshit bingo" 

Timestamp 35:40–35:44 

Triggering event: Hager describes the accusation of left-wing bias as "political bullshit bingo". 

Quote 
(presenter) 

"Well, the fact that the accusation has been around for 75 years doesn't mean it's wrong." 

Comparison 
Hafenecker (FPÖ), 18:32 — describes the ORF as a "left-wing echo chamber" — no analogous 
follow-up question as to whether this accusation is substantiated. 

Asymmetry: Hager is challenged on his statement (factually, appropriately). Hafenecker is not. The asymmetry lies 
in the absence of a follow-up question to Hafenecker, not in the follow-up question to Hager. 

 

Finding 3: No follow-up question to Bornemann on conflict of interest 

Timestamp 24:38–27:53 

Triggering event: Bornemann (ORF editorial board) evaluates FPÖ media policy. 

Quote 
(presenter) 

No question about the conflict of interest. 

Comparison Dobla (initiators), 42:27 — is immediately challenged on his position ("attack on democracy"). 

Asymmetry: Bornemann is not challenged on his direct conflict of interest (his job depends on the licence fee). 
Dobla is immediately confronted with the strongest counter-argument. 

 

Summary: The moderation behaviour shows a consistent asymmetry: representatives of the initiators' side are 
confronted with more critical opening questions; representatives of the opponents' side receive more uninterrupted 
speaking time. The conflict of interest of ORF and ARD representatives is not addressed. 

 

mailto:kontakt@SVFAB.ch


 

Schweizerischer Verein für ausgewogene Berichterstattung 
Association suisse pour une information équilibrée 
Associazione svizzera per un reporting equilibrato 

 

 
 

Präsident: Schläpfer, David  -  Kontakt:   kontakt@SVFAB.ch  -  Adresse:    SVFAB, Postfach, CH-8021 Zürich 1 
Seite 25 

 

 

13. QUESTION ASYMMETRY 6/10 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 

 

Asymmetry 1: 

To Marcel 
Dobla 
(initiators), 42 

27: "You don't want to abolish the SRG, but you want to halve it, say the critics. It is an attack on 
an important institution of democracy. What do you say to that?" — hard (already contains the 
strongest counter-position) 

To Martin 
Candinas 
(opponents), 
41 

13: "What speaks against a leaner SRG?" — soft (open question, invites argumentation) 

Comparison 
Dobla is confronted with the counter-argument; Candinas is invited to develop his position. The 
questions are structurally asymmetric. 

 

Asymmetry 2: 

To Florian 
Hager (ARD), 
34 

28: "Critics say the ARD is too left-wing, too expensive. Is it?" — neutral (references criticism, 
asks for a response) 

To Markus 
Frohnmeier 
(AfD), 32 

20: "You want to abolish the household licence fee entirely. But a democracy needs well-informed 
citizens." — hard (already contains a normative premise) 

Comparison 
Hager is asked neutrally; Frohnmeier is confronted with a normative premise that implicitly frames 
his position as hostile to democracy. 

 

Summary: Questions put to representatives of the initiators' side and critics of public media more frequently contain 
normative premises or strong counter-arguments than questions put to defenders of public media. This asymmetry is 
consistent, if not extreme. 

 

mailto:kontakt@SVFAB.ch


 

Schweizerischer Verein für ausgewogene Berichterstattung 
Association suisse pour une information équilibrée 
Associazione svizzera per un reporting equilibrato 

 

 
 

Präsident: Schläpfer, David  -  Kontakt:   kontakt@SVFAB.ch  -  Adresse:    SVFAB, Postfach, CH-8021 Zürich 1 
Seite 26 

 

 

14. FALSE BALANCE 3/10 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 

 

Finding 1: Apparent balance through the Dobla interview 

Timestamp 40:30–43:24 

Construct: The broadcast presents Dobla as a representative of the initiators' side in order to signal balance. In 
reality, he receives significantly less uninterrupted speaking time than the opponents' side and is confronted with 
more critical questions. 

Analysis 
The formal balance (both sides are given a voice) conceals the substantive asymmetry (unequal 
speaking time, unequal questioning intensity, unequal framing). 

 

Summary: The broadcast avoids crude false balance (it does not juxtapose two equally weighted positions where one 
is clearly wrong). The problem is the reverse: the formal balance (Dobla is given a voice) conceals the structural 
asymmetry in speaking time, questioning intensity and framing. 

 

mailto:kontakt@SVFAB.ch


 

Schweizerischer Verein für ausgewogene Berichterstattung 
Association suisse pour une information équilibrée 
Associazione svizzera per un reporting equilibrato 

 

 
 

Präsident: Schläpfer, David  -  Kontakt:   kontakt@SVFAB.ch  -  Adresse:    SVFAB, Postfach, CH-8021 Zürich 1 
Seite 27 

 

 

15. AGENDA-SETTING 7/10 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 

 

Finding 1: "Public media as a democratic necessity" set as consensus 

Agenda element set: That public media are a democratic necessity is taken as self-evident. 

Timestamp 28:28 — Evidence: "Media are here the fourth estate, which should also exercise control." 

Alternative agenda: The question of whether public media in their current form are democratically legitimate, 
whether a compulsory licence fee is proportionate, and whether private media could fulfil the same function, does 
not make it onto the agenda. 

 

Finding 2: "Criticism of public media = far right" set as consensus 

Agenda element set: That criticism of public media comes primarily from the far right and is motivated by anti-
democratic intent. 

Timestamp 
15:42–15:50 — Evidence: "The right-wing parties of Herbert Kickl, the FPÖ, and Alice Weidel, the 
AfD, want to reduce public broadcasting." 

Alternative agenda: That left-wing and liberal voices also criticise public media (e.g. for market distortion, 
bureaucracy, lack of capacity for innovation) does not appear. 

 

Summary: The broadcast sets two agenda elements as consensus: public media are democratically necessary, and 
their critics come from the far right. Both propositions are normative and contested, but are not marked as such. 

 

mailto:kontakt@SVFAB.ch


 

Schweizerischer Verein für ausgewogene Berichterstattung 
Association suisse pour une information équilibrée 
Associazione svizzera per un reporting equilibrato 

 

 
 

Präsident: Schläpfer, David  -  Kontakt:   kontakt@SVFAB.ch  -  Adresse:    SVFAB, Postfach, CH-8021 Zürich 1 
Seite 28 

 

 

CHAPTER 4 — OVERALL EVALUATION 

 

Results 

•  HARD FACTS SCORE (average criteria 1–9): 6.4 / 10 

•  SOFT FACTS SCORE (average criteria 10–15): 6.2 / 10 

Dominant techniques 

1. Guilt by association / associative chain (score 8): The broadcast builds an associative chain through narrative 
montage (Switzerland → Austria → Germany → conspiracy channels) that links the Swiss SRG initiative with 
European far-right parties and conspiracy channels. This technique is particularly effective because it is never 
explicitly stated, but arises through sequencing. 

2. Framing / agenda-setting (score 8/7): The framing "attack from the far right on democratic institutions" is 
consistently built up through expert selection, word choice and sequencing. Substantive criticism of public media is 
thereby excluded from legitimate discourse without this being explicitly stated. 

3. Omission / selective omission (score 8): The most serious omission is the absence of an empirical 
examination of the accusation of left-wing bias — the core topic of the media segment. The fact that this question is 
never answered with data favours the position that dismisses the accusation as unfounded. 

Core messages of the broadcast 

MESSAGE 1 (SUBSTANTIVE): "The SRG initiative is part of a European far-right attack on democratic institutions 
and should be rejected." 

Technique: Associative chain, framing, timing — Evidence: 15:40, 28:11, 37:04 

MESSAGE 2 (PERSONAL): "Anyone who criticises public media is either far right or poorly informed." 

Technique: Guilt by association, word choice, expert selection — Evidence: 20:14, 38:07, 43:47 

MESSAGE 3 (SOCIETAL): "Public media are the fourth estate and indispensable for democracy — weakening them 
endangers the democratic order." 

Technique: Agenda-setting, framing, source selection — Evidence: 28:28, 25:00, 36:06 

Justification: The overall score of 6.3 falls in the range of "clear one-sidedness". The broadcast violates Art. 4 RTVG in 
several respects: it reports on an upcoming popular vote in which it is directly affected as an SRG broadcast, without 
declaring this conflict of interest. The expert selection is one-sided (all experts in the media segment represent the 
same position). The initiators' arguments are not presented fully or on equal terms. The framing delegitimises 
substantive criticism of public media. The freight traffic segment is journalistically more solid, but also has gaps (non-
public sources, missing counter-voices from the wagon owner side). 

CONCLUSION 

The Rundschau broadcast of February 2025 exhibits a clear one-sidedness in the media segment that violates Art. 4 
RTVG. The broadcast reports on a popular vote that directly affects its own financing, without declaring or reflecting 
on this structural conflict of interest. The expert selection is one-sided (all three experts in the media segment 
represent the pro-public-media position), the initiators' arguments are not presented in full, and the dominant framing 
("attack from the far right on democracy") excludes substantive criticism of public media from legitimate discourse. 
Particularly serious is the fact that the core question of the media segment — whether public media actually have a 
"left-wing bias" — is never answered empirically, even though this is the central point of contention in the vote. The 
freight traffic segment is journalistically more solid, but also has shortcomings (non-public sources, missing counter-
voices). Overall, the broadcast does not meet the requirement of accurate presentation and diversity of opinion 
pursuant to Art. 4 para. 2 and 4 RTVG. 

  

mailto:kontakt@SVFAB.ch


 

Schweizerischer Verein für ausgewogene Berichterstattung 
Association suisse pour une information équilibrée 
Associazione svizzera per un reporting equilibrato 

 

 
 

Präsident: Schläpfer, David  -  Kontakt:   kontakt@SVFAB.ch  -  Adresse:    SVFAB, Postfach, CH-8021 Zürich 1 
Seite 29 

 

OVERALL EVALUATION OF THE 15 CRITERIA 

 

Individual scores — All 15 criteria 

No. Criterion Score Classification 

1 EXPERT SELECTION 7 ●●●● 

2 SOURCE SELECTION 7 ●●●● 

3 TIME DISTRIBUTION 6 ●●● 

4 OMISSION (Selective Omission) 8 ●●●● 

5 MANIPULATION OF FIGURES 4 ●● 

6 GUILT BY ASSOCIATION 8 ●●●● 

7 TIMING 6 ●●● 

8 SELECTIVE OUTRAGE 5 ●●● 

9 COMPLETENESS (Selective Omission — Overall picture) 7 ●●●● 

10 FRAMING (setting the frame) 8 ●●●● 

11 WORD CHOICE AND TERMINOLOGY 7 ●●●● 

12 MODERATION BEHAVIOUR 6 ●●● 

13 QUESTION ASYMMETRY 6 ●●● 

14 FALSE BALANCE 3 ●● 

15 AGENDA-SETTING 7 ●●●● 

 

HARD FACTS SCORE (1-8) 6.4/10 
Serious deviation from the impartiality requirement. High 
degree of deviation 

 

SOFT FACTS SCORE (9-14) 6.2/10 
Serious deviation from the impartiality requirement. High 
degree of deviation 

 

OVERALL SCORE 6.3/10 
Serious deviation from the impartiality requirement. 
High degree of deviation 

Averaged from hard facts and soft facts 

  

mailto:kontakt@SVFAB.ch


 

Schweizerischer Verein für ausgewogene Berichterstattung 
Association suisse pour une information équilibrée 
Associazione svizzera per un reporting equilibrato 

 

 
 

Präsident: Schläpfer, David  -  Kontakt:   kontakt@SVFAB.ch  -  Adresse:    SVFAB, Postfach, CH-8021 Zürich 1 
Seite 30 

 

KEY — Meaning of scores 

 

Individual scores per criterion (0–10) 

0 No finding No relevant anomaly identified. 

1–2 Weak finding Minor anomaly without material impairment of balance. 

3–4 Slight to moderate finding Discernible tendency; relevance of impact low to moderate. 

5 
Moderate finding with 
relevance of impact 

Relevant imbalance that influences the opinion-forming potential of the 
audience. 

6 
Substantial finding 
(threshold) 

Scores from 6 onwards are reported as "substantial findings". 

7 Substantial finding Clear, well-substantiated imbalance with marked relevance of impact. 

8–9 Serious finding 
Pronounced imbalance; several substantiable individual findings in this 
criterion. 

10 Maximum manifestation Systematic, pervasive imbalance in this criterion. 

 

Aggregated deviation index — interpretation ranges 

0.0 – 2.5 Unremarkable 
No material patterns discernible; broadcast meets the accuracy 
requirement. 

2.6 – 4.0 Slight imbalance 
Isolated anomalies; statistically visible, but still within the tolerance 
range. 

4.1 – 6.0 Substantial imbalance 
Several substantial findings; relevant impairment of diversity of 
perspectives. 

6.1 – 8.0 
Serious deviation from the 
impartiality requirement. High 
degree of deviation 

Pronounced, broadcast-wide patterns; high relevance of impact. 

8.1 – 10 
Fundamental systemic one-
sidedness. Very high degree of 
bias 

Maximum manifestation across almost all criteria; systematically 
one-sided reporting. 

 

Party-political bias (-5 to +5) 

-5 to -3 
Strongly 
disadvantaged 

Party is clearly disadvantaged in portrayal, speaking time or framing. 

-2 to -1 Slightly disadvantaged Discernible but weak disadvantage. 

0 Neutral No discernible preference or disadvantage. 

+1 to +2 Slightly favoured Discernible but weak preference. 

+3 to +5 Strongly favoured Party is clearly favoured in portrayal, speaking time or framing. 

mailto:kontakt@SVFAB.ch


 

Schweizerischer Verein für ausgewogene Berichterstattung 
Association suisse pour une information équilibrée 
Associazione svizzera per un reporting equilibrato 

 

 
 

Präsident: Schläpfer, David  -  Kontakt:   kontakt@SVFAB.ch  -  Adresse:    SVFAB, Postfach, CH-8021 Zürich 1 
Seite 31 

 

 

CHAPTER 5 — LEGAL CLASSIFICATION (Art. 4 RTVG) 

 

Assessment under Art. 4 RTVG 

Violation 1: 

Norm: Art. 4 para. 2 RTVG (accurate presentation of facts and events) 

Facts: The question of whether public media have a "left-wing bias" is treated as the core topic of the media segment, 
but is never answered with empirical data. Instead, the accusation is dismissed through expert statements ("political 
bullshit bingo", Hager, 35:32) as unfounded, without citing studies or content analyses. 

Evidence: Timestamp 35:32 — Quote: "Well, in my view that is really political bullshit bingo and we have been hearing 
this accusation for 75 years." 

Assessment: An accurate presentation would have incorporated empirical evidence on this question. The absence of 
any data, combined with the presentation of a normative dismissal of the accusation, violates the requirement of 
accurate presentation. 

Violation 2: 

Norm: Art. 4 para. 4 RTVG (balanced selection of interlocutors on controversial topics) 

Facts: In the media segment, only representatives of the pro-public-media position are consulted as experts (Eberl, 
Bornemann, Hager). Not a single independent expert with a critical perspective on public media is given a voice. 

Evidence: Timestamp 28:07 — Quote: "For right-wing populist parties this is not merely a stylistic device, but part of 
the ideology." / Timestamp 24:52 — Quote: "What the FPÖ wants to achieve with this reduction is primarily that there 
is less journalism." 

Assessment: On a controversial topic (popular vote on the media licence fee), Art. 4 para. 4 RTVG requires a 
balanced selection of interlocutors. The one-sided expert selection violates this requirement. 

Violation 3: 

Norm: Art. 4 para. 2 RTVG in conjunction with the requirement of transparency regarding conflicts of interest 

Facts: The broadcast reports on a popular vote that directly affects the financing of the SRG (and thus of SRF and 
Rundschau itself), without declaring or reflecting on this structural conflict of interest. 

Evidence: Timestamp 15:13–15:50 — Quote: "We are voting on the SRG initiative by SVP, Young Liberals and the 
trade association. It wants to reduce the media licence fee to 200 francs and exempt companies from it entirely." 

Assessment: An accurate presentation would have made the conflict of interest transparent ("This broadcast is 
financed by the licence fee that is being voted on"). The absence of this declaration violates the requirement of 
accurate presentation. 

Overall assessment Art. 4 RTVG 

The broadcast violates Art. 4 RTVG in three dimensions: absence of accurate presentation (no empirical examination 
of the accusation of left-wing bias), absence of balance in the selection of interlocutors (all experts pro public media) 
and absence of transparency regarding the structural conflict of interest (SRF reports on a vote that affects its own 
financing). These violations are not confined to individual statements, but are structural: they concern the conception 
of the entire media segment. Particularly serious is the fact that the broadcast is aired in the run-up to a popular vote, 
where the requirements of accuracy and balance apply with particular stringency. A complaint to the Independent 
Complaints Authority for Radio and Television (ICA) would have good prospects of success on the basis of these 
findings. 

mailto:kontakt@SVFAB.ch


 

Schweizerischer Verein für ausgewogene Berichterstattung 
Association suisse pour une information équilibrée 
Associazione svizzera per un reporting equilibrato 

 

 
 

Präsident: Schläpfer, David  -  Kontakt:   kontakt@SVFAB.ch  -  Adresse:    SVFAB, Postfach, CH-8021 Zürich 1 
Seite 32 

 

 

CHAPTER 6 — SOURCE IN-DEPTH CHECK 

 

1. Jakob Moritz Eberl, media researcher, University of Vienna 

1. FUNDING: University of Vienna, state-funded (Austrian Federal Ministry of Education, Science and Research). 

2. MANDATE: Media research — compatible with assessments on media policy, but not neutral with regard to the 
normative question "public media good/bad". 

3. CONFLICT OF INTEREST: Structural: state-funded research on state-funded media. No direct financial conflict, 
but institutional proximity. 

D1 Conflict of interest: 0 
D2 Personal risk: +1 
D3 Professional competence: +2 
D4 Consistency of opinion: +1 
D5 Emotionalisation vs. data: 0 
D6 Source level: 0 
TOTAL: +4 → SOURCE TRAFFIC LIGHT: YELLOW 

5. COUNTER-VOICE: Media scholars who critically analyse public media (e.g. on political orientation, agenda-
setting effects) are not cited. 

2. Dieter Bornemann, Head of the ORF editorial board 

1. FUNDING: ORF, financed through the household licence fee. Direct conflict of interest. 

2. MANDATE: Representation of ORF employees — explicitly partisan, not neutral. 

3. CONFLICT OF INTEREST: Direct financial conflict of interest: his job and the institution he represents depend on 
the household licence fee. 

D1 Conflict of interest: -2 
D2 Personal risk: -1 
D3 Professional competence: +1 
D4 Consistency of opinion: +1 
D5 Emotionalisation vs. data: -1 
D6 Source level: -1 
TOTAL: -3 → SOURCE TRAFFIC LIGHT: YELLOW (borderline) 

5. COUNTER-VOICE: An independent ORF critic or media economist is absent. 

3. Florian Hager, ARD Chair / Director General HR 

1. FUNDING: ARD/Hessischer Rundfunk, financed through the broadcasting licence fee. Direct conflict of interest. 

2. MANDATE: Leadership of ARD — explicitly partisan, not neutral. 

3. CONFLICT OF INTEREST: Maximum conflict of interest: he leads the institution that is to be evaluated. 

D1 Conflict of interest: -2 
D2 Personal risk: -2 
D3 Professional competence: +1 
D4 Consistency of opinion: +1 
D5 Emotionalisation vs. data: -1 
D6 Source level: -1 
TOTAL: -4 → SOURCE TRAFFIC LIGHT: RED 

5. COUNTER-VOICE: An independent ARD critic or media scholar with a critical ARD analysis is absent. 

4. Peter Füglisthaler, former Director of the Federal Office of Transport (FOT) 

1. FUNDING: Retired, formerly state-employed (FOT). No current direct conflict of interest. 

2. MANDATE: Former regulator — structurally pro-regulation, but no active conflict of interest. 

3. CONFLICT OF INTEREST: Low — retired, no current institutional ties. 

D1 Conflict of interest: +1 
D2 Personal risk: +1 

mailto:kontakt@SVFAB.ch


 

Schweizerischer Verein für ausgewogene Berichterstattung 
Association suisse pour une information équilibrée 
Associazione svizzera per un reporting equilibrato 

 

 
 

Präsident: Schläpfer, David  -  Kontakt:   kontakt@SVFAB.ch  -  Adresse:    SVFAB, Postfach, CH-8021 Zürich 1 
Seite 33 

 

D3 Professional competence: +2 
D4 Consistency of opinion: +1 
D5 Emotionalisation vs. data: +1 
D6 Source level: +1 
TOTAL: +7 → SOURCE TRAFFIC LIGHT: GREEN 

5. COUNTER-VOICE: VAP Managing Director is given a voice — balance in the freight traffic segment is better 
than in the media segment. 

5. "Gotthard team" (former SBB fleet chief, ETH materials expert, safety expert) 

1. FUNDING: Retired, no current institutional ties. 

2. MANDATE: Technical experts — compatible with technical assessment. 

3. CONFLICT OF INTEREST: Low — retired. Possible reputational interest (their warnings were confirmed), but no 
financial conflict. 

D1 Conflict of interest: +1 
D2 Personal risk: +1 
D3 Professional competence: +2 
D4 Consistency of opinion: +2 
D5 Emotionalisation vs. data: +1 
D6 Source level: +1 
TOTAL: +8 → SOURCE TRAFFIC LIGHT: GREEN 

5. COUNTER-VOICE: VAP Managing Director is given a voice — balance is present. 

6. CEO SBB Cargo (not named) 

1. FUNDING: SBB Cargo, state-affiliated enterprise (SBB is a federal enterprise). 

2. MANDATE: Leadership of SBB Cargo — has an interest in stricter regulations (competitive advantage over 
foreign wagon owners who do not yet carry out inspections). 

3. CONFLICT OF INTEREST: Structural: SBB Cargo benefits from stricter regulations, as it already carries out 
inspections and thereby burdens foreign competitors. 

D1 Conflict of interest: -1 
D2 Personal risk: 0 
D3 Professional competence: +2 
D4 Consistency of opinion: +1 
D5 Emotionalisation vs. data: +1 
D6 Source level: 0 
TOTAL: +3 → SOURCE TRAFFIC LIGHT: YELLOW 

5. COUNTER-VOICE: VAP Managing Director is given a voice. 

7. VAP Managing Director (not named) 

1. FUNDING: VAP (Association of Freight Shippers), business association, financed through membership 
contributions of wagon owners. 

2. MANDATE: Representation of wagon owners' interests — explicitly partisan. 

3. CONFLICT OF INTEREST: Direct conflict of interest: represents the wagon owners who have lodged complaints 
against the Swiss regulations. 

D1 Conflict of interest: -2 
D2 Personal risk: 0 
D3 Professional competence: +1 
D4 Consistency of opinion: +1 
D5 Emotionalisation vs. data: +1 
D6 Source level: 0 
TOTAL: +1 → SOURCE TRAFFIC LIGHT: YELLOW 

5. COUNTER-VOICE: Gotthard team and Füglisthaler are given a voice — balance is present. 

IMPORTANT: "Recognised" is not a factual qualification. It is a social attribution that must itself be questioned. 

In the media segment, all three main experts (Eberl, Bornemann, Hager) are structurally partisan in favour of public 
media. None of them is introduced as a representative of interests. In the freight traffic segment, the source selection 

mailto:kontakt@SVFAB.ch


 

Schweizerischer Verein für ausgewogene Berichterstattung 
Association suisse pour une information équilibrée 
Associazione svizzera per un reporting equilibrato 

 

 
 

Präsident: Schläpfer, David  -  Kontakt:   kontakt@SVFAB.ch  -  Adresse:    SVFAB, Postfach, CH-8021 Zürich 1 
Seite 34 

 

is more balanced (GREEN: Füglisthaler, Gotthard team; YELLOW: SBB Cargo CEO, VAP Managing Director). The 
structural difference between the two segments is significant and reinforces the finding of one-sidedness in the media 
segment. 

Source traffic light for participants: 

Source D1 D2 D3 D4 D5 D6 Total Traffic light 

Jakob Moritz Eberl, 
media researcher, 
University of Vienna 

0 +1 +2 +1 0 0 +4 YELLOW 

Dieter Bornemann, Head 
of the ORF editorial 
board 

-2 -1 +1 +1 -1 -1 -3 YELLOW 

Florian Hager, ARD Chair 
/ Director General HR 

-2 -2 +1 +1 -1 -1 -4 RED 

Peter Füglisthaler, former 
Director of the Federal 
Office of Transport (FOT) 

+1 +1 +2 +1 +1 +1 +7 GREEN 

"Gotthard team" (former 
SBB fleet chief, ETH 
materials expert, safety 
expert) 

+1 +1 +2 +2 +1 +1 +8 GREEN 

CEO SBB Cargo (not 
named) 

-1 0 +2 +1 +1 0 +3 YELLOW 

VAP Managing Director 
(not named) 

-2 0 +1 +1 +1 0 +1 YELLOW 

 

Legal and methodological classification 

No finding of fact 
The results presented do not constitute findings of fact regarding individual persons, 
editorial teams or broadcasts. They are to be understood as the result of a standardised 
operationalisation, not as a determination of individual responsibility. 

 

No legal ruling 

The aggregated deviation index does not replace a legal assessment within the meaning of 
Art. 4 RTVG. The determination of whether a specific broadcast violates statutory 
requirements is the exclusive responsibility of the competent authorities (in particular the 
ICA). 

 

No proof of causality 
Statistical correlations are not to be interpreted as proof of causal relationships or editorial 
intentions. Deviation values may be influenced by topic selection, news situation, political 
controversy or format logic. 

 

No finding of intent 

The analysis measures observable structural characteristics of broadcasts. A score of 7 
means that a substantial imbalance has been identified — not that the editorial team 
intended this. The methodology makes no statements about motives or strategic 
objectives. 

 

Heuristic 
comparison 
instrument 

The index serves the purpose of comparative pattern recognition across thousands of 
broadcasts, not the precise metric measurement of individual items. Threshold values 
serve as heuristic orientation, not as sharp legal qualification. 

mailto:kontakt@SVFAB.ch


 

Schweizerischer Verein für ausgewogene Berichterstattung 
Association suisse pour une information équilibrée 
Associazione svizzera per un reporting equilibrato 

 

 
 

Präsident: Schläpfer, David  -  Kontakt:   kontakt@SVFAB.ch  -  Adresse:    SVFAB, Postfach, CH-8021 Zürich 1 
Seite 35 

 

 

  

mailto:kontakt@SVFAB.ch


 

Schweizerischer Verein für ausgewogene Berichterstattung 
Association suisse pour une information équilibrée 
Associazione svizzera per un reporting equilibrato 

 

 
 

Präsident: Schläpfer, David  -  Kontakt:   kontakt@SVFAB.ch  -  Adresse:    SVFAB, Postfach, CH-8021 Zürich 1 
Seite 36 

 

APPENDIX 1: NATIONAL LEGISLATION 

 

Legal basis Switzerland — SRG SSR 

Law 

Federal Act on Radio and Television (RTVG, SR 784.40) 

Relevant articles 

•  Art. 4 para. 1 RTVG: All broadcasts of a radio or television programme must respect fundamental rights. In 
particular, broadcasts must respect human dignity, must not be discriminatory, must not contribute to racial hatred, 
must not endanger public morality, and must not glorify or trivialise violence. 

•  Art. 4 para. 2 RTVG: Editorial broadcasts with informational content must present facts and events accurately, so 
that the audience can form its own opinion. Opinions and commentary must be recognisable as such. 

•  Art. 4 para. 4 RTVG: In the totality of editorial broadcasts, the diversity of events and opinions must be adequately 
expressed (diversity requirement). 

Core obligations 

1. Accuracy: Accurate presentation of facts and events 

2. Diversity of opinion: Diversity of views on controversial topics 

3. Balance: Balanced selection of interlocutors 

Supervisory authority 

•  ICA (Independent Complaints Authority for Radio and Television): examines complaints against broadcast 
programmes for violations of Art. 4 RTVG 

•  OFCOM (Federal Office of Communications): regulatory and supervisory authority 

•  SRG ombudsman offices: first point of contact for programme complaints 

Complaints procedure 

1. Ombudsman office of the respective business unit (SRF, RTS, RSI, RTR) 

2. ICA (if no agreement is reached) 

3. Federal Supreme Court (final instance) 

  

mailto:kontakt@SVFAB.ch


 

Schweizerischer Verein für ausgewogene Berichterstattung 
Association suisse pour une information équilibrée 
Associazione svizzera per un reporting equilibrato 

 

 
 

Präsident: Schläpfer, David  -  Kontakt:   kontakt@SVFAB.ch  -  Adresse:    SVFAB, Postfach, CH-8021 Zürich 1 
Seite 37 

 

APPENDIX 2: SCIENTIFIC FOUNDATIONS 

 

Literature 

Bennett, W. L. (1990). Toward a theory of press-state relations in the United States. Journal of Communication, 40(2), 103–125. 

Berelson, B. (1952). Content analysis in communication research. Free Press. 

Entman, R. M. (1993). Framing: Toward clarification of a fractured paradigm. Journal of Communication, 43(4), 51–58. 

fög – Research Centre for the Public Sphere and Society (2024). Yearbook Quality of the Media 2024. Schwabe. 

Gilardi, F., Alizadeh, M. & Kubli, M. (2023). ChatGPT outperforms crowd workers for text-annotation tasks. PNAS, 120(30). 

Iyengar, S. & Kinder, D. R. (1987). News that matters: Television and American opinion. University of Chicago Press. 

Jolly, S. et al. (2022). Chapel Hill Expert Survey trend file, 1999–2019. Electoral Studies, 75, 102420. 

Krippendorff, K. (2004). Content analysis: An introduction to its methodology (2nd ed.). Sage. 

McCombs, M. E. & Shaw, D. L. (1972). The agenda-setting function of mass media. Public Opinion Quarterly, 36(2), 176–187. 

Shoemaker, P. J. & Vos, T. P. (2009). Gatekeeping theory. Routledge. 

SVFAB (2026). Methods report v4.1: Countable criteria and multi-model cross-validation. 

Törnberg, P. (2023). ChatGPT-4 outperforms experts and crowd workers in annotating political Twitter messages. 
arXiv:2304.06588. 

 

SVFAB Working Papers 

Schläpfer, D. (2026). Systematic AI-Assisted Analysis of Public Broadcaster Impartiality: A Scalable Methodological Framework for 
Measuring Structural Bias in Public Service Media. SSRN 6688478 

Schläpfer, D. (2026). Measuring Editorial Noise: A Retrospective Suppression Index for Public Broadcasting Content Analysis. 
SSRN 6733280 

Schläpfer, D. (2026). Source Traffic Light: A Six-Dimensional Credibility Framework for Systematic Source Assessment in Public 
Service Media. SSRN 6733880 

 

David Schläpfer — ORCID: 0009-0000-5671-9266 

 

 

SVFAB — Swiss Association for Balanced Reporting | P.O. Box, 8021 Zurich 1 | www.svfab.ch | kontakt@svfab.ch | Methods report 
March 2026 | Converter 3.4 (2026-05-20) 

  

mailto:kontakt@SVFAB.ch
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=6688478
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=6733280
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=6733880


 

Schweizerischer Verein für ausgewogene Berichterstattung 
Association suisse pour une information équilibrée 
Associazione svizzera per un reporting equilibrato 

 

 
 

Präsident: Schläpfer, David  -  Kontakt:   kontakt@SVFAB.ch  -  Adresse:    SVFAB, Postfach, CH-8021 Zürich 1 
Seite 38 

 

 
 

Evaluations and membership at SVFAB 

 

At SVFAB.ch you will not only receive further detailed evaluations, but can also have evaluations produced for any 
broadcasts of your choice (we charge for this). 

In order to make our work solid, we depend on membership and donor contributions. 

 

Contact and further information: 

www.SVFAB.ch | Kontakt@SVFAB.ch 

 

Bank details:  PostFinance – POFICHBE 

IBAN:  CH32 0900 0000 1675 6251 1 

Recipient:  SVFAB, P.O. Box, CH-8021 Zurich 1 

 

  

mailto:kontakt@SVFAB.ch


 

Schweizerischer Verein für ausgewogene Berichterstattung 
Association suisse pour une information équilibrée 
Associazione svizzera per un reporting equilibrato 

 

 
 

Präsident: Schläpfer, David  -  Kontakt:   kontakt@SVFAB.ch  -  Adresse:    SVFAB, Postfach, CH-8021 Zürich 1 
Seite 39 

 

 

The following books are available from SVFAB 

Orders via www.svfab.ch or kontakt@svfab.ch 

 

 

Unbalanced reporting is the response to the halving initiative in 
Switzerland: here the manipulation techniques are explained in detail, 
starting with the selection of staff and source selection. Fifteen 
principles are then explained: omission, framing, temporal framing, 
guilt by association, emotionalisation, removal of context and many 
more, illustrated with numerous examples. In addition, it becomes 
apparent where we ourselves apply these techniques — this promotes 
not only insight but also empathy.  
Optionally the book comes with playing cards 
Also available as an audiobook 

  

 

The interview is not a conversation. It is a stage — and someone else 
has written the script. 
Those who do not know this provide material. Good quotes that are 
cut incorrectly. Correct statements that end up in the wrong context. 
Honest answers that are framed as confessions. 
This book is not a media criticism book. It is a toolkit — for everyone 
who has a microphone in front of their face and wants to know what 
they can do about it. 7 chapters. 7 tools: What an interview really is. 
The 7 most common traps. The three basic principles of sovereignty 
— anchoring, reframing, setting boundaries. Preparation in one hour. 
Body and voice. What to do when things go wrong. And what counts 
after the interview. 
For politicians, activists, entrepreneurs, whistleblowers — for 
everyone who is exposed and wants to understand how the game 
works. So that they stop playing along — and start shaping it. 
In A5. Direct. For preparation, for reference, for follow-up and in 
difficult situations 
 

mailto:kontakt@SVFAB.ch


 

Schweizerischer Verein für ausgewogene Berichterstattung 
Association suisse pour une information équilibrée 
Associazione svizzera per un reporting equilibrato 

 

 
 

Präsident: Schläpfer, David  -  Kontakt:   kontakt@SVFAB.ch  -  Adresse:    SVFAB, Postfach, CH-8021 Zürich 1 
Seite 40 

 

 

You think you see the world.In reality you see the frame that 
someone has placed around it. Framing is the oldest and most 
elegant manipulation technique in the world. It does not change the 
facts — it changes what we make of the facts. How we feel. What we 
believe. How we decide. And it works — because we all participate. 
Daily. Unconsciously. You too. This book is not a dry textbook. It is a 
workbook — playful, direct, full of examples from real life. You learn 
not only how others frame you. You learn how you yourself frame — 
and how you can use it consciously and fairly. 
Because those who understand framing see the world more clearly. 
Listen to the news differently. Conduct conversations with greater 
confidence. And can no longer so easily have a frame imposed on 
them that someone else has chosen. 
With many exercises and concrete examples from politics, media and 
everyday life — and the occasional smile. 
Framing with style. Because the frame changes everything. 
 

 

The SRG collects 1.56 billion francs per year — compulsorily, from 
every household. Those who feel unfairly treated can lodge a 
complaint. There is even an authority for this: the ICA, the 
Independent Complaints Authority for Radio and Television. 
Only: it is not independent. It has no powers of sanction. And in 99.6% 
of all cases it decides: nothing. 
This analysis lays bare the system — objectively, precisely, without 
polemic. Procedures, personnel, powers, costs, statistics, legal 
recourse. And the constitutional law examination that shows: the ICA 
system meets none of the three fundamental criteria — it is not 
adequate, not based on separation of powers, not market-based. 
The authority that is supposed to protect citizens primarily protects 
the system it was supposed to control. 
Essential reading for everyone considering a complaint — and for 
everyone who wants to understand why genuine media oversight in 
Switzerland is still outstanding. 
 

 

mailto:kontakt@SVFAB.ch

